1. 聊話題
  2. 生活時事
  3. 國際新聞

柔州王儲回憶1992年大馬憲政危機:我永遠忘不了當年馬哈迪政府官員如何羞辱我的祖父和母後!

  • alphaP

  • 03-02

柔州王儲回憶1992年大馬憲政危機:我永遠忘不了當年馬哈迪政府官員如何羞辱我的祖父和母後!

148826126792.jpg

1992年憲政危機時,馬哈迪政府曾經企圖解散柔州王室禦林軍;阻止行政議員去機場迎接我祖父已故蘇丹伊斯干達;曾經羞辱我母後,逼她下車接受去安全檢查。。


當年的中央政府首相是馬哈迪,副首相是嘉化峇峇。馬哈迪在幕後掌控修憲大局,嘉化峇峇負責打前鋒,與各州統治者周旋。

14882612679737.jpg

(圖取自南方之虎面子書專頁)


(麻坡23日訊)柔佛州王儲東姑依斯邁今午在面子書貼文提及,他永遠不會忘記1992年發生修憲危機時,當時的中央政府官員是如何對待柔州王室;除了有人嘗試解散柔佛王室禦林軍,就連柔州行政議員也接獲指示不能去機場迎接其祖父(已故柔佛蘇丹依斯干達)。


王儲指出,當時甚至連公共工程局也被指示不要去維修柔佛王宮內的所有物件,其母後柔佛王後拉惹查麗菲雅(時為柔佛王儲妃)在從新加坡入境新山時,更被大馬關稅局人員截停,指示她步出車外,因為他們要徹底檢查她所乘坐的車子。


「我依然記得這一切,包括當時是誰發出這些指示,這一切已事過境遷。上蒼是偉大的,因果報應也是美好的。」


「如今,政府與柔佛王室的關係良好,這點我倍感珍惜,但我希望這並非僅因為你們需要柔州王室,而是終於發現我們相互需要彼此。」


政府應糾正錯誤

14882612673527.jpg


王儲認為,政府眼前應著重糾正錯誤、帶領國家前進,希望過去因貪圖利益及戀權而寫下的黑暗歷史,不會再重蹈覆轍,別為了一己之利而試圖去操縱人民,因為一切應以人民福祉以及未來為最大前提。


王儲今午是在南方之虎面子書專頁,發布一則題為「團結才能鞏固柔佛王權」的帖文中,如是指出。


在1992年,時任首相的敦馬哈迪展開修憲,撤銷統治者的免控權、並設立特別法庭專司涉及統治者的刑事案。


此外,王儲東姑依斯邁也呼籲,柔佛子民應時刻保持團結,以免讓任何人有機會任意擺布柔州。


與生俱來服務柔子民


王儲表示,柔佛蘇丹殿下和柔佛王室都非常愛民,而他生來就是為了柔州子民服務,直到其嚥下最後一口氣為止,終身都會以柔州子民福祉與權益為重。


「柔佛最大的力量來自於團結,隻要我們團結一致,沒人可以任意擺布我們,我們會自行決定什麼才是對我們最好的,這是我們的家園、我們的州屬。我們有責任共同維護柔佛的權益和主權。上蒼保衛蘇丹和柔佛州,也希望祂保佑我們的國家--馬來西亞。」


上述貼文在短短數小時獲得逾6000個讚,以及607個分享。


KEKUATAN KEDAULATAN NEGERI JOHOR ADALAH PERPADUAN


Saya tidak akan lupa krisis perlembagaan yang berlaku pada tahun1992. Saya masih ingat bagaimana keluarga saya telah dilayan olehpegawai-pegawai kerajaan persekutuan. Saya masih ingatperkara-perkara seperti percubaan untuk membubarkan Askar TimbalanSetia Negeri Johor, Ahli Exco Johor diberitahu untuk tidakmenyambut Almarhum nenda saya di lapangan terbang, bagaimana JKRtelah diberitahu untuk tidak membaikpulih dan memulihara segalaapa-apa yang ada di Istana-istana Johor. Malah Bonda saya jugaditahan oleh kastam Malaysia sewaktu kembali ke Johor dariSingapura. Bonda saya diarah melangkah keluar dari kenderaan keranamereka mahu memeriksa kenderaan dengan terperinci. Saya masih ingatsegala-galanya dan saya masih ingat kepada individu-individu yangbertanggungjawab.


Ini semua perkara lama. Allah Maha Besar dan hukum karma adalahsuatu perkara yang indah. Pada hari ini, hubungan kerajaan danKerabat Diraja Johor berada di dalam keadaan baik. Sayamenghargainya. Saya berharap ianya bukan hanya sekadar disebabkankerana anda amat memerlukan kami. Memang baik sekiranya anda sedarbahawa kita saling memerlukan antara satu sama lain. Tetapi padapendapat saya pada masa ini, tumpuan harus diberikan untukmemperbetulkan kesilapan dan mencapai kemajuan dalam negara. Sayaberharap agar sejarah hitam yang anda lakukan atas desakan tamakhaloba dan sikap gila kuasa tidak akan berlaku lagi. Janganmanipulasi rakyat demi kepentingan diri sendiri kerana andadilantik untuk berkhidmat kepada rakyat. Saya berdoa agar kitaboleh memberikan tumpuan untuk menjadikan negara kita ini tempatyang lebih baik pada masa akan datang, demi rakyat.


Kepada sekalian Bangsa Johor. Sultan anda dan Kerabat DirajaJohor menyayangi anda. Saya sayangkan anda. Saya dilahirkan untukberkhidmat kepada anda hingga penghujung nafas saya dan itu adalahtanggungjawab saya. Keutamaan saya adalah hak anda sebagai rakyatJohor, dan kesejahteraan anda. Sentiasa ingat perkara ini. KekuatanKedaulatan Johor ialah perpaduan. Sentiasa kekal bersatu sebagairakyat Johor. Jangan beri peluang kepada sesiapa pun untuk membulikita. Kita yang memutuskan apa yang baik untuk kita. Ini adalahrumah kita, negeri kita. Adalah menjadi tanggungjawab kita untukmelindungi hak Johor dan kedaulatannya. ALLAH Peliharakan Sultandan Negeri Johor Darul Ta'zim dan semoga ALLAH memberkati negaraMalaysia.


DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, TunkuMahkota Johor


-----

THE STRENGTH OF JOHOR'S SOVEREIGNTY IS UNITY


I will never forget the 1992 constitutional crisis. I stillremember how my family was treated by the federal governmentofficers. I remember things such as trying to disband JohorMilitary Force, Johor Exco members were told not to receive my lategrandfather at the airport, how JKR was told not to fix andmaintain anything at any of the Johor Palaces. My mother was evenstopped by the Malaysian customs upon entering Johor fromSingapore. She was told to step out of the car because they wantedto inspect everything in the car. I still remember everything and Istill remember the individuals responsible for it.


That's behind us now. God is Great and karma is a beautifulthing. Today the relationship between the government and the JohorRoyal family is good. I appreciate that. I hope it's not justbecause you need us now. It's good that you realise that we needeach other. But I think at this time the focus should be to correctthe mistakes and progress as a nation. I hope such dark history youcreated for your thirst of greed and power will not happen again.Do not manipulate the people for the sake of self interest becauseyou are elected to serve the people. I pray that we can focus onmaking this nation of ours a better place in the future, for thesake of the people.


To my fellow Johoreans. Your Sultan and the Johor Royal familyloves you. I love you. I'm born to serve you till the day I die andthat is my responsibility. My priority is to uphold your rights asJohoreans, and your welfare. Remember this always. The strength ofJohor's Sovereignty is unity. Always remain United as Johoreans sono one can push us around. We decide what's good for us. This isour home, this is our state. It is our responsibility to protectJohor's rights and its Sovereignty. ALLAH Peliharakan Sultan andthe State of Johor Darul Ta'zim and may ALLAH bless Malaysia.


HRH Brigadier General Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, CrownPrince of Johor

相關文章

  • 相關關鍵字:

精彩好文

其他文章